تشریح فعالیتها و برنامه‌های آتی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی شیراز و ISC

به دعوت مشاور وزیر و مدیر کل وزارتی، رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در نشست شورای معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شرکت کرد.
دکتر جعفر مهراد افزود: این دعوت که از سوی دکتر ملک فرد مشاور وزیر و مدیر کل وزارتی صورت گرفت روز شنبه ۱۴/۱۲/۸۹ از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ در دفتر وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری انجام شد.
به گفته رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، در این نشست ۲ ساعته معاونان و مشاوران وزیر حضور داشتند وی گزارش کاملی از پیشرفتها و برنامه های خدمات اطلاعات علمی و فناوری این دو موسسه در سطح ملی ومنطقه ای ارائه داد.
وی ادامه داد: در این جلسه نظر به ورود ISC به آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی که اخیرأ از سوی وزیر علوم به مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی کشور ابلاغ شده تقویت بنیان های ISC وگسترش هر چه سریعتر آن به سایر کشورهای اسلامی مورد تاکید قرار گرفت. در این جلسه برنامه زمان بندی گسترش ISC به کشورهای اسلامی که به تصویب هیات امنای پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خواهد رسید درخواست شد. در مقابل دکتر مهراد به برنامه های پیش روی این موسسه اشاره کرد و گفت که در سال ۲۰۱۱ میلادی سه برنامه در سطح کشورهای اسلامی در دستور کار ISC قرار دارد. اولین برنامه درخواست ISESCO برای برگزاری همایش استنادی با محوریت ISC برای تمام کشورهای اسلامی است.
وی افزود: برنامه مشترک ISC و ISESCO در حال تدوین است و به زودی خبر آن به رسانه ها و خبرگزاری ها گزارش خواهد شد.
برنامه دوم مربوط به جمهوری آذربایجان است که در اواخر فروردین ۱۳۹۰ هیاتی از دانشگاه ایالتی باکو در کارگاه آموزشی ISC در شیراز شرکت خواهد کرد و برنامه سوم مربوط به دانشگاه عین الشمس در قاهره (مصر) است که این برنامه با همکاری دکتر المولوی مشاور وزارت آموزش عالی عراق که عضو کمیته اجرایی ISC نیز است اختصاصأ برای کشور مصر اجرا خواهد شد.
بخش دیگر این گزارش مربوط به رتبه بندی دانشگاههای کشور و جهان اسلام بود که در این مورد وضعیت علمی و تحقیقاتی دانشگاههای ایران به طور اخص به تصویر کشیده شد و معاونان و مشاوران وزیر در جریان توسعه ها و چالش های آموزش عالی و تحقیقاتی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور قرار گرفتند.
دکتر مهراد افزود: در این جلسه به عنوان نمونه وضعیت رتبه بندی دانشگاه تربیت مدرس با قرار دادن آمارها و ارقام مرتبط به رتبه بندی درشاخص های ذیربط نشان داده شد و مسائلی که دانشگاهها لازم است در ارائه آمار و ارقام بطور ویژه مورد توجه قرار دهند به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.
به گفته دکتر مهراد یکی از مسایل عمده دانشگاهها نداشتن نظام ثبت آماری است و علاوه بر آن متاسفانه دانشگاهها از املاهای مختلف برای نشان دادن وابستگی سازمانی استفاده می کنند که این نیز به نوبه خود در استخراج آمار باعث افت اطلاعات می شود.
مهراد افزود: در رتبه بندی که در آذر ماه ۱۳۸۹ گزارش آن به دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی ارسال گردید و خبر آن در مطبوعات و رسانه ها گزارش شد برای حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ دانشگاه بزرگ و کوچک کشور ۸۰۰۰ املای مختلف در نمایه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به ثبت رسیده است، از جمله اینکه تنها برای دانشگاه تربیت مدرس می توان تنوع املای این دانشگاه را به ۱۳۷ مورد مختلف مشاهده کرد.
در پایان این جلسه معاونان و مشاوران وزیر به اتفاق مراتب امتنان و قدردانی خود را از اثر بخشی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اعلام نمودند و مقرر گردید این مورد در صورتجلسه شورای معاونان و مشاوران ثبت شود.
   ۱۳۸۹/۱۲/۱۶

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم