الزامات نقش‌آفرینی دانشگاه در تربیت قوه‌ی عاقله‌ی کشور

رهبر معظم انقلاب در دیدار صدها نفر از اساتید، اعضای هیأت‌های علمی و پژوهشگران دانشگاه‌ها و مراکز علمی در تاریخ ۲۰/۰۳/۹۷ ، دانشگاه را مرکزی
مهم برای «تربیت قوه‌ی عاقله‌ی کشور» خواندند و افزودند: «اگر دانشگاه بخواهد این نقش را درست ایفا کند، یک الزاماتی دارد که باید به این الزامات حتماً
توجّه کند.» ایشان در ادامه سه مورد از الزامات را توضیح دادند که منطبق با نشر پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR  به شرح ذیل تقدیم میگردد:

 

الزامات

 

مصادیق

 

۱) درگیر شدن دانشگاه با مسائل کشور   ← اصلاح شیوه‌های مدیریتی اقتصاد
   ← حل مشکلات صنعت از طریق آشنایی نزدیک با مشکلات صنعت
   ← کمک کردن در حل مسئله‌ی آسیبهای اجتماعی مثل  طلاق،اعتیاد، حاشیه‌نشینی، جرائم، فضای مجازی و…  
   ← پیدا کردن عیبهای چرخه‌ی ایده، تولید و بازاریابی و برطرف کردن       مشکل آن
   ← پیدا کردن موانع تولید کالای با کیفیت داخلی و چگونگی      بازاریابی آن
   ← انتقال دستاوردهای علمیِ نو به بخشهای تولیدی

********************************************

۲) تربیت فرهنگی و اخلاقی و هویتی دانشجویان   ← تربیت قوّه‌ی عاقله و تربیت معنوی دانشجویان
   ← تربیت جوانهای باایمان، باشرف، اهل اقدام، اهل تلاش، دارای    اعتمادبه‌نفس، حق‌پذیر و حق‌طلب
   ← تربیت جوانی که در مقابل ظلم بِایستد امّا با برادر مؤمن، با    مهربانی و گذشت رفتار کند
   ← تربیت جوان باهویّت که در برابر صداهای بلند مغلوب نخواهد شد

*******************************************

۳) صیرورت و تحول دائمی در محیط دانشگاه   ← تبدیل رویکرد مصرف‌کنندگیِ علم به رویکرد تولید علم
   ← هدفمند کردن تحقیقات در جهت برطرف کردن نیازهای کشور
   ← تقسیم کار ملی بین دانشگاهها برای پیشرفت در مسئله‌ی    ارزیابی و آمایش آموزش عالی
   ← برگزاری جلسات بحث برای عملیاتی کردن و تحقق نقشه‌ی جامع علمی کشور
   ← جبران و درست کردن نامتوازن شدن رشته‌های دانشگاهی
   ← قراردادن مقاله‌ها در جهت حل مسائل کشور و مبتنی نکردن    ارتقاء اساتید صرفاً براساس تولید مقاله

 

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم